Copyright Fundacja Multi-Expert®
Wszelkie prawa zastrzeżone

 

PROGNOZY NA PRZYSZŁOŚĆ - analitycy o dalszym rozwoju sytuacji

Okiem producentów aut /031117/
W wywiadzie jakiego udzielił Luis Schweitzer, szef Renault i rzecznik prasowy europejskiego stowarzyszenia producentów aut ACEA, Sylviane de Saint-Seine z Automotive News Europe, poruszono kwestię Jego przewidywań dotyczących GVO. Luis Scweitzer przewiduje, że po 2010 nie tylko nie będzie dopuszczona w Europie pełna konkurencja w motoryzacji, ale przeciwnie - Komisja Europejska cofnie w 2010 część swoich ostatnich postanowień. Jego zdaniem obecne GVO nie wpłynie znacząco ani na system sprzedaży aut we Francji, ani na powstawanie oddzielnych serwisów lub salonów, ani na obniżenie wpływów Renault z handlu częściami. Pobożne życzenia?
Przy okazji przyznaje, że od lat spadają wpływy Renault z części karoserii, co tłumaczy wyższym bezpieczeństwem na drogach i lepszą odpornością aut na małe kolizje.

Spadek liczby dealerów o 36%
Automotive News Europe publikuje 6.10.2003 przewidywania, iż do 2010 liczba dealerów w Europie spadnie o 36%.

Spadek liczby autoryzowanych serwisów o 20% /031103/
Nakłady inwestycyjne na spełnienie standardów nowych autoryzacji serwisowych po GVO są rzędu do parudziesięciu tysięcy Euro. Szacuje się, że liczba serwisów autoryzowanych przez koncerny samochodowe spadnie w Europie z 250.000 do ok. 200.000 w ciągu 7 lat. Część z nich przejmą niezależne sieci napraw (patrz - informacje nt. sieci serwisowych).

Prawdziwa rewolucja w sprzedaży aut od 1.10.2005
Okazuje się, że zmiany wywołane przez GVO zachodzą bardzo powoli, nie są wcale bardzo widoczne dla klientów. Analitycy spodziewają się, że wielkie przeobrażenia nastąpią dopiero po 1.10.2005, gdy będzie zniesiona klauzula lokalizacyjna i dealerzy będą mogli otwierać filie w całej Europie.

Prognoza dla Niemiec /030929/
Prognoza opracowana przez Uniwersytet Wedel i konsultantów UGW Dialog GmbH w oparciu o badanie 2.310 stacji dealerskich przewiduje:

30% niemieckich dealerów już analizowało kwestię rozszerzenia liczby marek (multi-bradning)

kolejne 29% rozważa taką możliwość

w przyszłości rynek niemiecki zdominują multi-salony

Konkurencyjna prognoza dla Niemiec /030616/
Konsultanci Booz Allen Hamilton przebadali 405 dealerów i 50 serwisów usługowych. Oto rezultatty badań i wnioski podane przez Steffena Schicka:

29% niemieckich dealerów przygotowuje się do wielomarkowości

35% dealerów deklaruje zamiar skorzystania z możliwości GVO w zakresie obsługi posprzedażnej (najczęściej takie deklaracje składali dealerzy Opla i VW)

prawdopodobnie w przyszłości wielomarkowych będzie 30-40% salonów i 40-50% serwisów autoryzowanych, jednak pod jednym dachem sprzedawane będą najczęściej marki z tej samej grupy motoryzacyjnej (holdingu)

poważniejsze zmiany na rynku niemieckim zajdą jednak dopiero po 1.10.2005 (koniec klauzuli lokalizacyjnej)

Prognoza Brandforda Wernie /030519/
Brandford Wernie, autor European Car Distibution Handbook, przewiduje po GVO:

więcej "dealerstw" będzie należało do dużych grup, a nie do prywatnych osób, koncerny, które teraz bezpośrednio kierują ok.2% punktów dealerskich będą zwiększały ten udział oraz szukały większych partnerów

większość małych "dealerstw" będzie jednak jednomarkowa, druga marka będzie traktowana jako uzupełnienie, lepsze wykorzystanie

większość "dealerstw" będzie łączyła sprzedaż i serwis, wielu dealerów, którzy utracili umowy będzie się starało uzyskać je na sam serwis

coraz wyższe wymagane standardy zmuszą, ze względu na ograniczenia lokalowe, do przenoszenia części "dealerstw" z centrów miast na przedmieścia

spadek prowizji i dochodowości będzie wymuszał zmiany na rynku skutkujące wyższą roczną sprzedażą aut przez jednego dealera (obecnie ok.300)

obecnie przeciętny dealer autoryzowany w Europie sprzedaje rocznie 150 aut używanych, po GVO będzie się starał w tym sektorze skompensować spadającą dochodowość

obecnie przeciętny salon pozwala wyeksponować 5 aut, średnie zatrudnienie to 7-10 osób - w dużych sieciach budowane będą większe obiekty

Prognoza IBM Automotive Consulting /030526/
Jeżeli ceny usług po GVO będą satysfakcjonujące, to 85% managerów flotowych i 45% klientów detalicznych będzie chciało przerzucić serwis pogwarancyjny z autoryzowanego dealera na uznany warsztat niezależny.